Catàlegs d´exposicions

catalogo ni captius-catalogo ni captius

Ni captius ni desarmats

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol exhibida a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València entre el juny i l’octubre de 2016 i comissariada per Alfonso de la Torre.

El catàleg reprodueix una mica més de seixanta obres de diversos artistes procedents dels fons de col·leccions particulars (Asociación 9915) i unes quantes, de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València. En el catàleg l´autor reflexionarà sobre l´anomenat “art social - art compromès” (o altres denominacions), la resposta que, des del món de les arts plàstiques, van plantejar, a Espanya, els creadors al clima polític sobretot durant els anys 1939-1975. L´exposició “retrocedeix” alguns anys més, per referir “la història de ruptures i fragments” que, en paraules del comissari, ha simbolitzat la tasca dels artistes del nostre país. La mostra també tindrà una representació de certs artistes abstractes –alguns dels quals inserits en el grup El Paso–, que van plantejar en les seues obres una certa resposta a l´estatus polític imperant. Finalment, l´exposició avançarà cap a l´art de creadors espanyols joves que puguen haver reflexionat entorn de la violència.

Aquest catàleg és el número 5 de la sèrie denominada “Contextos”, de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions que tenen relació temporal, estètica o ideològica amb les opcions artístiques que dominen en la nostra col·lecció.

Fragment del cartell de la mostra de Michavila.-Fragmento del cartel de la exposición de Michavila.

Michavila: geometria i ecologia

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre febrer i maig de 2016.

L’exposició està composta per unes trenta obres de l’artista Joaquim Michavila  (l´Alcora, l’Alcalatén, 1926) qui constitueix una de les personalitats més fecundes de la seua generació en l´àmbit espanyol. En ell s’apleguen la cerca contínua de la modernitat, l´afany perpetu per investigar nous llenguatges d´expressió i una gran polivalència en els diferents camps artístics que han sigut objecte de la seua atenció al llarg del seus més de seixanta anys de trajectòria. És un dels pocs artistes que, en el seu moment, va ser conscient de la limitada formació rebuda i de la necessitat de contactar amb l´avantguarda europea de l´època.

Aquest catàleg és el número 15 de la sèrie denominada Trobades amb la col•lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col•lecció.

Portada del catàleg de la mostra de Mery Sales.-Portada del catálago de la exposición de Mery Sales.

Mery Sales. L´incendi i la paraula

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre l’octubre de 2015 i gener de 2016.

És una exposició composta per obres creades ‘ex profeso’ per a aquesta ‘trobada’, que reuneix 40 peces, la majoria d’elles inèdites i compostes per diversos quadres políptics, al llarg de tres espais dins de la sala: un índex que conté la introducció al personatge de Hannah Arendt i l’origen del seu pensament, un dels més influents del segle XX; un nus argumental que concentra els seus dos temes fonamentals: la violència i la llibertat; i el desenllaç, que correspon a la conclusió. “En aquest últim cas, els quadres parlen del compromís. Arendt ens incita a pensar sense por, “sense baranes”, és a dir, sense doctrines o certeses, sobre els conflictes de la nostra realitat”. Els textos de Neus Campillo, Martí Domínguez i l’entrevista a Fina Birulés reforcen aquestes línies de pensament.

Aquest catàleg és el número 14 de la sèrie denominada Trobades amb la col•lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col•lecció.

Portada Mavi Escamilla-Portada Mavi Escamilla

Mavi Escamilla. Mundo B

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre l’abril i el setembre de 2015.

 En ‘Mundo B’ es veuen els treballs de tres sèries diferents: ‘Esclavos’, ‘Idólatras’ i ‘En venta’, en què els diners –que Escamilla denomina “botxins”– i la figura de la dona sexualitzada i la violència –que l’artista, així mateix, qualifica de “víctimes”– es converteixen en la cara B del món que deixa una porta oberta a l’esperança amb la sèrie ‘BANG!’.

En aquesta mostra, Mavi Escamilla ha reunit mig centenar de peces entre pintures, realitzades en tinta xinesa amb màscara de reserva i ceres, i dibuixos, en llapis. La crítica social que defineix el blanc i el negre de Mavi Escamilla respon perfectament a la línia compromesa de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia que el Patronat exhibeix a la sala de La Nau. En definitiva, ‘Mundo B’ és un lloc per al sarcasme i la ironia de la vida moderna a través de l’estudi de la imatge des de representacions cinematogràfiques i obres clàssiques de la història de l’art.

Aquest catàleg és el número 13 de la sèrie denominada Trobades amb la col·lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col·lecció.

Itineraris d´una col·lecció: obres escollides de la Colección Fundación Coca-Cola

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre el desembre de 2014 i l’abril de 2015.

El catàleg recull una selecció d’obres de la Col•lecció d´Art Contemporani Fundació Coca-Cola Juan Manuel Sáinz de Vicuña. Si bé és cert que en el passat els artistes treballaven propers al poder, avui dia gaudeixen d´una independència absoluta, quasi d´una orfandat, que obri el camp de l´art com mai abans no havia succeït. Avui l´art es troba en una conjuntura única, avui és més autònom que mai. Per descomptat, no escapa a les lleis del mercat, però, precisament per aquest motiu, és encara més necessària una implicació des de les institucions tant públiques com privades que contribuïsca a refermar la independència i la qualitat de l´art i que estimule el seu desenvolupament a llarg termini. Iniciatives com la de la Fundació Coca-Cola Juan Manuel Sáinz de Vicuña, que va decidir fa més de vint anys materialitzar la seua aposta pel futur en la creació d´una col•lecció d´art que recollira els millors artistes d´Espanya i Portugal, són les que calen per a mantenir la nostra cultura en plena forma.

Aquest catàleg és el número 4 de la sèrie denominada Contextos de la col•lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions que tenen relació temporal, estètica o ideològica amb les opcions artístiques que dominen a la nostra col·lecció.


Anzo experimental

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre l’abril i el maig de 2014. L’exposició, l’ha comissariada el catedràtic de la Universitat Politècnica de València Juan Ángel Blasco Carrascosa.

L’exposició mostra coordenades essencials en l’obra de Anzo (José Iranzo Almonacid, Utiel, 1931 – València, 2006). Els textos del catàleg aprofundixen en la seua constant actitud indagatòria, articulada a través d´idees, materials i mitjans; en definitiva, de mostrar al públic el seu modus faciendi procedimental, les investigacions que va dur a terme des del prisma del seu propòsit (i consecució) experimental.

Aquest catàleg és el número 11 de la sèrie denominada Trobades amb la col·lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col·lecció.


Chema López. Un conte de fantasmes per a adults

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre el maig  i el setembre de 2014. Seguint la línia de treball habitual en la trajectòria del pintor Chema López, l´exposició Un conte de fantasmes per a adults reflexiona a través de la pintura sobre la importància de la imatge en la configuració de la retòrica del poder, tant en el pla històric com en el propagandístic o el repressiu.

En aquesta ocasió i continuant la línia traçada en la seua última exposició individual exhibida a la ciutat de València, Sobre herois i tombes (Galeria Valle Ortí, 2010), Chema López reprèn la màxima de Walter Benjamin sobre l´absoluta vinculació entre producció cultural i barbàrie: "No hi ha cap document de la cultura que no ho siga també de la barbàrie".

D´aquesta manera l´exposició recollirà la producció més recent de l´autor i presentarà una vintena de pintures de gran format acompanyades per una àmplia sèrie de dibuixos que actuaran com a peu de pàgina dels quadres, dirigint, completant o confonent el sentit últim d´aquests. Aquest catàleg és el número 11 de la sèrie denominada Trobades amb la col•lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col•lecció.

 

Jaume Ribas 1990-2011

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra comissariada per la crítica Rosa Queralt. Aquesta exposició ha estat organitzada pel Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, i és una producció del Centre d’Art Tecla Sala de l’Ajuntament d’Hospitalet de Llobregat. L’exposició mostra coordenades essencials en la tasca de Jaume Ribas (Granollers, 1944) qui ha estat sempre fidel als valors determinants d’aquella tradició cultural, estètica i anímica que té les seves arrels en un clima d’ordre, claredat, equilibri i harmonia inequívocament mediterrani. Impulsat a abordar pràctica, reflexió i compromís com un tot, ha dut a terme una personal interpretació de l’abstracció, amb un paper preeminent dels elements que constitueixen el llenguatge de la pintura, per atènyer el seu propòsit primer: fer visible una realitat interior. Aquest catàleg és el número 10 de la sèrie denominada Trobades amb la col·lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col·lecció.

 

Equipo Realidad: crítica, autoria i identitat

Aquesta obra és el catàleg que acompanya la mostra del mateix títol celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, entre l’octubre de 2012 i el gener de 2013. L’exposició, l’ha comissariada l’especialista en aquest col·lectiu artístic, Javier Lacruz Navas. L’exposició mostra coordenades essencials en la tasca de l’Equipo Realidad: el sentit crític, el qüestionament de la idea d’autoria i el sentit de la identitat pròpia de la seua pintura. Així mateix, el comissari ha plantejat l’exposició a partir de quadres significatius de l’Equipo Realidad, bàsicament aquells que mai no han estat exposats a València, molts dels quals s’han localitzat després d’una recerca de diversos anys sobre l’Equipo Realidad. Aquest catàleg és el número 9 de la sèrie denominada Trobades amb la col·lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en l’esmentada col·lecció.

 

Junts. Manolo Gil i Jacinta Gil (1975-1957) Pintures i gravats

Aquest catàleg recull les obres exhibides a l’exposició celebrada a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València entre desembre de 2011 i abril 2012. Està comissariada per Juan Ángel Blasco Carrascosa, catedràtic de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. El catàleg està integrat per el text institucional, text del comissari, textos de tres crítics especialitzats, catàleg de les peces, i cronologia de la vida dels dos autors. L’edició serà bilingüe, castellà i valencià. La mostra sobre Manolo Gil (València, 1925-1957) i Jacinta Gil (Benimàmet, València, 1917), pretén donar una visió simultània de l’obra artística creada respectivament per ambdós artistes. Per aquesta raó, ens centrem en el període de 1945 a 1957 –des que es van conèixer fins a la mort de Manolo-, anys en què van viure junts, però durant els quals van portar a terme individualment els seus respectius treballs conjunts. El Patronat mostra així amb aquesta exposició, un recull d’obres i documents sobre dos artistes molt representatius de la cultura plàstica valenciana de la segona meitat del segle XX. Aquest catàleg és el número 8 de la sèrie Trobades amb la col•lecció Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en la col•lecció esmentada.

             

La conservació d´art contemporani. Casos d´estudi a partir de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia

Aquest llibre és el resultat de la col•laboració establerta entre la Fundació General Universitat de València i la Fundació Caixa Catalunya arran de les ajudes per a la realització de projectes culturals convocades per aquesta entitat bancària l´any 2010, dins la secció d´ajudes per a patrimoni moble i immoble. El projecte presentat pel Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València plantejava el treball de restaurar determinades peces pictòriques que així ho requerien i, a més a més, publicar els resultats d´aquestes intervencions. La publicació comença amb unes reflexions sobre la complexitat que hi ha en el camp de la restauració de l´art contemporani. Continua amb una memòria de la conservació de la col•lecció pictòrica Martínez Guerricabeitia i, finalment, estudia quatre casos d´intervenció en obres d´art. Cada un dels casos va introduït amb la descripció de l´estat de conservació de l´obra, la justificació de la intervenció i, a continuació, es descriu la intervenció realitzada i les anàlisis preses. Amb la publicació d´aquest llibre volem facilitar l´accessibilitat a la matèria sobre conservació d´art contemporani a aquelles persones i alumnes relacionats amb aquesta disciplina.

                
Biennals Martínez Guerricabeitia 1999-2010 (Adquisicions)

El present catàleg recull les obres guanyadores de les darreres sis biennals Martínez Guerricabeitia. La publicació completa l´exposició dels treballs de Darío Urzay, Simeón Sáiz Ruiz, José R. S. Morquillas, Juan Ugalde, Chema López, Isidre Manils, Àngel Mateo Charris, Manuel Bouzo, Salomé Cuesta/Bárbaro Miyares, Jordi Ribes i Enric Zabala. L´edició (en suport CD) compta amb el text que el crític d´art José Luis Pérez Pont ha elaborat per a aquesta exposició.

                
Memòria d´Anzo

Aquest catàleg d´edició bilingüe (castellà i valencià) recull l’exposició que va tenir lloc a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València entre octubre de 2009 i febrer de 2010. Ha sigut comissariada per Juan Ángel Blasco Carrascosa, catedràtic de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. El catàleg està integrat per textos institucionals, text del comissari, text dels crítics Romà de la Calle i Vicent Joan Morant, i el catàleg de les peces. Anzo (José Iranzo Almonacid, 1931-2006) va començar la seua carrera al final de la dècada dels anys cinquanta i va començar a recollir èxits en l’àmbit artístic en la dècada dels anys seixanta. L’any 1968, la seua obra va assolir un ressò internacional arran de la participació en la XXXIV Biennal de Venècia. Un honest interès en la humanitat i la incomunicació que la societat contemporània implica són els temes que tractarà al llarg de tota la seua carrera. La qualitat del seu treball fa que les seues obres siguen perfectament aplicables avui dia. L’obra d’Anzo va contribuir a la renovació del panorama artístic valencià des de la dècada de 1960. Aquest catàleg és el núm. 6 de la sèrie Encuentros con la colección Martínez Guerricabeitia, sèrie que documenta les exposicions monogràfiques d’artistes representats en la col·lecció esmentada.

                
De l´altar al carrer

El present catàleg complementa l´exposició "De l´altar al carrer" relacionada amb la iconografia eclesiàstica i el seu significat a la pintura contemporània. La publicació reprodueix obres d´artistes com: Equip Crònica, Rafael Armengol, Darío Villalba, Curro González o Jaume García Antón, entre altres, i inclou textos del comisari de la mostra, Vicent Sanz i del dramaturg, Manel Molins. La nostra història està íntimament lligada a un estat confessional catòlic que ha permès la popularització de les icones representatives d´aquesta confessió. Conseqüentment, aquestes imatges han adquirit personalitat pròpia en la comunicació visual que no sempre ha estat lligada amb el seu significat primigeni, ivat de la tradició didàctica de la religió catòlica.

                
Simeón Saiz Ruiz. J´est un je

Aquest catàleg recull les obres pictòriques de Simeón Saiz Ruiz sobre la guerra als Balcans mostrades en l’exposició titulada J’est un je, que va ser exhibida a la Sala de l’Hospeía Fonseca de la Universitat de Salamanca, a la Sala Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València i al Museu de Santa Cruz de Toledo al llarg de l’any 2008. A més inclou textos crítics de Juan Vicente Aliaga, Vicent Sanz i Persiva i Jordi Font

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar